با ما تماس بگیرید : 09120046365

قیف بازاریابی چیست – مراحل و نحوه کارکرد

قیف بازاریابی چیست – مراحل و نحوه کارکرد
06نوامبر

بازاریابی در دنیای امروز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بدون بازاریابی بسیاری از کسب ‌و کار ها شکست می‌خورند و دیگر قادر به ادامه فعالیتشان نخواهند بود. ما در این مطلب قصد داریم برای شما در رابطه با قیف بازاریابی صحبت کنیم و به شما بگوییم که این قیف چگونه می‌تواند در زمینه بازاریابی کمک ‌کننده باشد.

توجه نمایید که همه شما با ظاهر قیف آشنایی دارید. یک قیف به ما کمک می‌کند تا انبوهی از مواد را از یک سوراخ کوچک و بدون هیچ ‌گونه بی‌نظمی و شلختگی خارج کنیم. قیف بازاریابی نیز درست برای همین هدف طراحی ‌شده است‌. در این قیف حجم انبوهی از افراد با علایق گوناگونی از یک قیف رد می‌شوند تا در نهایت آن افرادی که می‌توانند به مشتری بالفعل تبدیل شوند از انتهای قیف خارج شوند و به ‌صورت منظم محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند و از آن بهره ببرند.

توجه نمایید که استفاده از قیف بازاریابی کمک بسیار زیادی در زمینه تبدیل افراد گوناگون به مشتری می‌کند و می‌تواند باعث شود که میزان فروش محصولات و ارائه خدمات حد بسیار زیادی بالاتر برود. ما در ادامه قصد داریم که به‌ صورت جامع ‌تر و کامل ‌تری برای شما در رابطه با این اصطلاح در بازاریابی صحبت کنیم و به شما بگوییم که به‌ طور کلی مراحل این بازاریابی چگونه می‌باشد و استفاده از قیف بازاریابی چگونه می‌تواند در زمینه بازاریابی کمک‌کننده باشد.

قیف بازاریابی چیست؟

پیشتر ما برای شما در رابطه با ساز و کار کلی قیف بازاریابی صحبت کردیم و به شما گفتیم که این قیف و ابزار چگونه می‌تواند به بیشتر شدن میزان فروش محصولات و ارائه خدمات شما کمک کند.

اگر شما دقت داشته باشید ابتدای قیف دهانه بسیار بزرگی دارد. این‌ موضوع به این دلیل است که در ابتدای معرفی برند شما افراد بسیار زیادی جذب برند می‌شوند و کنجکاو و علاقه‌مند می‌شوند تا از محصولات شما خریداری کنند و یا از خدمات شما بهره ببرند. اما اگر دقت کرده باشید انتهای قیف انتهایی بسیار باریک و کوچکی دارد.

این‌ موضوع به این معنی است که از انبوه بسیار زیادی از افرادی که جذب و کنجکاو شناخت برند شما شده‌اند تنها افراد کمی از آن‌ ها به مشتریان واقعی تبدیل می‌شوند. برای مثال اگر شما موفق شوید که هزار نفر را به سمت خرید از محصولات خود بکشانید، در انتها برای مثال موفق خواهید شد که صد نفر آن ‌ها را به مشتریان خود تبدیل کنید.

شاید برای شما نیز این سوال پیش‌ آمده باشد که چگونه می‌توانید تعداد خریداران خودتان را بالاتر ببرید. هر چه ساز و کار قیف شما مناسب‌تر طراحی‌ شده باشد و هر چه شما از قیف بازاریابی به ‌درستی استفاده کنید، میزان فروش محصولات شما و ارائه خدمات شما بالاتر خواهد رفت.

توجه نمایید که در این قیف افراد از مراحل گوناگونی رد می‌شود و در نهایت افرادی به مشتریان شما تبدیل می‌شود که تمامی مراحل را رد کرده باشند. اگر شما سعی کنید که در هر مرحله افراد بسیار بیشتری را جذب خودتان بکنید می‌توانید در نهایت افراد خارج‌ شده از قیف قیف را تا حد بسیار زیادی بالا ببرید.

مراحل و نحوه کارکرد قیف بازاریابی 

پیشتر برای شما گفتیم که قیف بازاریابی دارای مراحل گوناگونی می‌باشد که هر چه این مراحل درست‌تر طراحی‌ شده باشند در نهایت افراد بسیار بیشتری به خرید علاقه ‌مند می‌شوند. توجه نمایید که این مراحل توسط بازاریابان با سلایق متفاوت در بخش‌بندی های گوناگونی ارائه می شود.

اما ما در ادامه قصد داریم سه دسته اصلی و سه مرحله حیاتی که شامل آگاهی، ارزیابی و در نهایت خرید می‌شود را برای شما نام ببریم و به شما بگوییم که به ‌طور کلی این سه مرحله چگونه کار می‌کنند و شما چگونه می‌توانید با به‌ کارگیری این سه مرحله در قیف بازاریابی خود در نهایت مشتریان خود را بیشتر کنید.

مرحله اول، آگاهی 

در مرحله اول شما بعد از این‌ که افراد گوناگونی را به سمت خود جذب کردید باید آن‌ ها را در رابطه با محصولات و خدمات خود آگاه کنید. جذب کردن ممکن است که از طریق روش‌ های گوناگونی انجام‌ گرفته باشد. تبلیغات درست و یا پخش شدن آوازه‌ی شما در میان افراد و یا در فضای مجازی می‌تواند در نهایت باعث شود که افراد بسیار زیادی برای بالا بردن آگاهی خود نسبت ‌به برند شما اقدام کنند. این افراد به سراغ برند شما می‌آیند تا در قیف بازاریابی تمام سوالات ذهنی‌ خود را پاسخ دهند.

پس شما باید پاسخ تمام سوالات احتمالی مشتریان را در این مرحله آماده‌سازی کنید تا بتوانید با دادن اطلاعات مناسب به آن ‌ها این افراد را از مرحله اول رد کنید. شما می‌توانید با استفاده از شبکه‌ های اجتماعی و یا خدمت گرفتن از پشتیبانان گوناگون تمام سوالات افراد احتمالی را پاسخ دهید تا بتوانید آن ‌ها را از مرحله‌ی آگاهی عبور دهید.

توجه نمایید که شما در این مرحله شما نباید به تبلیغ محصولات خود بپردازید و یا سعی کنید که افراد را به خرید ترغیب کنید. این اقدام تنها باعث پس زده شدن مشتریانتان می‌شود. شما در این مرحله تنها باید جزئیات خدمات‌ رسانی و محصولات خود را به افراد بدهید تا بتوانید آن ‌ها را در رابطه با فعالیت خود آگاه کنید.

اگر محتوایی که شما در این مرحله را برای افراد آماده کرده‌اید جذاب باشد، می‌تواند تا حد بسیار زیادی باعث شود که افراد از این مرحله رد شوند و به خرید از شما ترغیب شوند.

مرحله دوم، ارزیابی محصول 

اگر فردی از مرحله اول که آگاهی می‌باشد رد شد به‌ احتمال زیاد علاقه ‌مند است که بیشتر در رابطه با محصولات شما بداند؛ که این موضوع نکته‌ای بسیار مناسبی است. در این محل آن ‌ها می‌خواهند که در رابطه با محصولات شما بیشتر بدانند و می‌خواهند متوجه شوند که آیا محصول شما در نهایت برای آن‌ ها مفید خواهد بود یا خیر.

شما در این مرحله باید تمام توان خود را خرج کنید تا بتوانید محصولات خود را به بهترین نحو به افراد گوناگون ارائه دهید و ویژگی‌ های آن را برای افراد بگویید. توجه نمایید که شما در این مرحله باید ارتباط بسیار خوبی با افراد جذب ‌شده داشته باشید و سعی کنید که آن ‌ها را به سمت خرید از خودتان سوق دهید.

سعی کنید که در این مرحله محتوا های گوناگونی را آماده کنید. استفاده از وبینار ها، محتوای متنی متفاوت، خبرنامه ‌ها، ایمیل‌ ها، فعالیت در شبکه ‌های اجتماعی و فعالیت‌ های حضوری می‌تواند در این زمینه بسیار کمک ‌کننده باشد تا شما در نهایت بتوانید این افراد را از مرحله وسط قیف بازاریابی نیز عبور دهید. این مرحله تاثیر بسیار زیادی در جذب مشتری دارد. شما باید سعی کنید که هر چه در چنته داری را در این مرحله رو کنید.

مرحله نهایی، خرید 

در این مرحله افرادی که از دو مرحله قبلی یعنی آگاهی و ارزیابی رد شده‌اند در نهایت تصمیم می‌گیرند از محصولات شما خرید کند. توجه نمایید که در این مرحله افراد تا حدود هشتاد درصد ترغیب شدند که محصولات شما را بخرم و یا خدمات شما استفاده کند اما باز نیز هیچ تضمینی وجود ندارد که آن‌ها در نهایت از قیف بازاریابی شما به ‌عنوان یک مشتری بیرون بیایند.

شما باید سعی کنید که در این مرحله نسخه ‌های آزمایشی محصول خود و یا مطالعات کاربری را در اختیار مشتریان خود بگذرید تا بتوانید آن‌ ها را به سمت خود جذب کنید تا در نهایت آن‌ ها برای خرید از شما اقدام کنند.

بعد از این ‌که افراد از قیف بازاریابی به عنوان مشتری شما خارج شدند، سعی کنید آن ‌ها را به‌ عنوان مشتریان همیشگی در مشت خود داشته باشید تا دیگر نیازی نداشته باشید مراحل قیف بازاریابی را روی این افراد برای دومین ‌بار پیاده کنید.‌ اگر شما سعی کنید که ارتباط مناسب خود را با این افراد نگه دارید می‌توانید آن ‌ها را به مشتریان همیشگی خود تبدیل کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.